Predmetom reštaurovania, je veľkoformátový závesný obraz s názvom S. LADISLAO REGI HUNGARIAE SEM. NITR. PATRONO. Dielo je obdĺžnikového tvaru komponované na výšku. Patrí k súboru z Kňazského seminára sv. Gorazda v Nitre. Autor nebol známy, ale po dôkladom reštaurátorskom výskume sa naskytli nové zistenia. Vyhodnotenie pozostáva z celkového zhrnutia celého výskumu v rátane nedeštruktívnych aj deštruktívnych metód. V tomto prípade diela popisujem vyhodnotenie od podrámu cez plátno/nosič až po maľbu.
Drevený podrám nebol nijak zvlášť poškodený. Obsahuje niekoľko klinov zabitých v zadnej strane líšt. Sú na ňom známky po červotočoch, ale žijúce organizmy prítomne nie sú. Spodná lišta bola dolepená o cudzí kus dreva, ktorý nie je kompatibilný s tým pôvodným. Lepidlo je pravdepodobne syntetické. Pravdepodobne bol podrám použitý z iného diela a prispôsobený.
Ľanové plátno bolo zošité z dvoch kusov vertikálne po celej výške. Vyznačuje známky opätovného napínania. Diery po stranách boli vytvorené prvotným napínaním. Na hranách je jemné, avšak ešte pomerne stabilné, no bude nutné ho nadstavovať kvôli opätovnému napnutiu.
Podkladom je bolus, čiže červená hlinka, ktorá bola viditeľná pod mikroskopom pomocou mikronábrusu. Bolus bol vytvorený v dvoch vrstvách, farebne len mierne odlišných. Na túto podkladovú vrstvu bola kladená originálna farebná vrstva. Originálna maľba je pomerne stabilná až na hrany, kde je miestami uvoľnená. Maľba bola následne reštaurovaná niekoľkokrát. Najväčšími sekundárnymi zásahmi boli premaľby vykonávané pravdepodobne Jánom Krajcsim v roku 1868. Maľba obsahuje veľa starých tmelov a retuší, ktoré sú spolu so záplatami zaznačené v grafickom znázornení. Najväčšia plošná premaľba bola vykonaná na pozadí diela, čiže na oblohe a skalách. Jedným zo zaujímavých zistení bola prítomnosť iniciálok na obojku psa, ktoré predpokladajú prítomnosť signatúry Johanna Caspara Schneidera, známeho nemeckého maliara, ktorý namaľoval aj obraz Sv. Jána Krstiteľa z tohto súboru malieb. Spodná nápisová páska bola vytvorená silnejšou farbou, pravdepodobne o niečo mladšou ako prvotná premaľba, pretože po bližšom preskúmaní som zistila, že vrchná vrstva damarového laku jemne presahuje ohraničenie pásky. Maľba je vypuklá na mieste švu a obsahuje niekoľko nerovností na miestach oblohy a v oblasti záplat. Povrchovou úpravou je damarový lak.
Momentálne je dielo v procese čistenia prednej strany, zadná strana je už vyčistená od depozitného nánosu a starých záplat, je stabilizovaná.
1. roč.
Mgr.
Ateliér reštaurovania závesných obrazov a tabuľových malieb
Reštaurovanie
lenkale123@gmail.com
0944443493
Ďalšie príspevky študentky*ta
Ďalšie príspevky z katedry